Het basiscontract arbodienstverlening

Het basiscontract arbodienstverlening is een verplicht onderdeel van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) in Nederland. Dit contract regelt de minimale afspraken tussen werkgever en arbodienst of bedrijfsarts. Werkgevers zijn verplicht om een basiscontract arbodienstverlening af te sluiten met een arbodienst of bedrijfsarts. Dit contract moet voldoen aan de wettelijke eisen en de genoemde verplichtingen bevatten om de gezondheid en veiligheid van werknemers te waarborgen. Hier zijn de belangrijkste punten die in het basiscontract moeten staan:

Toegang tot de bedrijfsarts

Werknemers moeten de mogelijkheid hebben om de bedrijfsarts te raadplegen, zowel voor preventieve als curatieve doeleinden. De manier waarop de bedrijfsarts bereikbaar is (bijvoorbeeld spreekuren, telefonisch, e-mail) moet in het contract worden vastgelegd.

Second opinion

Werknemers hebben het recht om een second opinion aan te vragen bij een andere bedrijfsarts. Het basiscontract moet regelen hoe deze second opinion wordt uitgevoerd.

Doorverwijzing en toegang tot de bedrijfsarts

  • Het contract moet bepalen hoe de doorverwijzing naar andere deskundigen (bijvoorbeeld een arbeidshygiënist of arbeids- en organisatiedeskundige) plaatsvindt.
  • Werknemers moeten toegang hebben tot de bedrijfsarts, ook als ze geen verzuimklachten hebben. Hierbij kan gedacht worden aan preventieve spreekuren.

Samenwerking met de preventiemedewerker

Het basiscontract moet beschrijven hoe de bedrijfsarts samenwerkt met de preventiemedewerker binnen het bedrijf.

Melding beroepsziekten

De arbodienst of bedrijfsarts moet beroepsziekten melden aan het NCVB (Nederlands centrum voor beroepsziekte)

Samenwerking met de ondernemingsraad (OR) of
personeelsvertegenwoordiging (PVT)

Het contract moet regelen hoe de bedrijfsarts samenwerkt met de OR of PVT, met betrekking tot het arbobeleid.

Afspraken over de toegang tot de werkplek

Het contract kan bepalingen bevatten over hoe de bedrijfsarts toegang krijgt tot de werkplek voor het uitvoeren van zijn taken.

Rapportages en adviezen

Afspraken over de rapportages en adviezen van de bedrijfsarts aan de werkgever moeten in het basiscontract worden vastgelegd.

Klachtenprocedure

Het basiscontract moet een klachtenprocedure bevatten voor werknemers die ontevreden zijn over de dienstverlening van de bedrijfsarts.

Financiële afspraken

Het contract kan bepalingen bevatten over de kosten van de arbodienstverlening en de vergoeding voor het uitvoeren van het basiscontract. Het is belangrijk dat het basiscontract aan de wettelijke eisen voldoet en dat alle betrokken partijen op de hoogte zijn van de afspraken.